TPD4500: Fordypningsprosjekt
Da var nok et semester unnagjort og 5.klasse har fullført fordypningsprosjektet sitt (TPD4500 - Design 9). Studentene valgte hvert sitt emne å spesialisere seg på, noen jobbet i par, mens andre tok utfordringen alene. Arbeidet har vært omfattende, med mye skriving, analysering, planlegging, prototyping, feltarbeid, møter... you name it, men de er enige i at semesteret har vært veldig givende og lærerikt. Med hjelp fra sine mentorer, har de landet på resultater du kan se i utstillingen i idékafeen.
Det som er spennende å høre er hva studentene har valgt å fokusere på! Blant annet valgte noen å fokusere på hvordan designprosessen og metodikken kan påvirke arbeidet, fremfor å vektlegge selve resultatet. Mens noen andre har vært opptatt av å følge designprosessen. Studentene har angrepet utfordringene på ulike måter, for hvert problem krever sin egen unike tilnærming. Hva har studentene fått ut av all denne innsatsen på de siste fire månedene?
Jeg tok en prat med Bjørn Ravlo-Leira for å høre hva han har fått ut av dette semesteret. Bjørn har jobbet med å designe et pakkeforløp for lungekreftpasienter, og i løpet av de siste månedene har flere utenfor hans egen krets vært involverte, blant annet helsepersonellet hos St.Olavs hospital.
"Man må vær utrolig ydmyk da for man kjæm jo inn i et fagfelt med folk som har jobba med det her i over 40 år, så man kan jo ikke tro at man kan alt. Det e jo dem som kan alt."
Til syvende og sist etter mye arbeid, så sitter Bjørn igjen med en utrolig god følelse, som mange andre, av at han som designer kan ha e stooor betydning for samfunnet.
"Det er godt å se at arbeidet sitt ikke stopper på Blackboard."
Som Bjørn, velger flere femteklassinger å bygge videre på prosjektet sitt til masteroppgaven. Gleder meg til hva vi ser av dette til sommer!
Takk til Bjørn som hadde tid til en prat.
Maiken Pham (redaksjonen)